اجزای دیزل ژنراتور

اجزای دیزل ژنراتور به دسته بندی ذیل تقسیم می شود.

  1. قسمت موتور
  2. قسمت ژنراتور
  3. سیستم سوخت(مخزن سوخت، فیلتر هوا و …)
  4. تنظیم کننده ولتاژ(رگلاتور)
  5. سیستم خنک سازی(رادیاتور) و اگزوز
  6. سیستم روغنکاری
  7. شارژ باطری
  8. پنل کنترل
  9. شاسی
  10. سیستم اگزوز

دیزل ژنراتور

  1. قسمت موتور

این قسمت حیاتی ترین بخش دیزل ژنراتور است و تمام توان مکانیکی که ژنراتور برای حرکت می خواهد تامین می کند. موتور در دیزل ژ نراتور باید بسیار دقیق انتخاب شود. زیرا توان مکانیکی که یک موتور تامین می کند، می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور را مشخص کند و به این وسیله قدرت الکتریکی برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست می آید. در انتخاب موتور دیزل ژنراتور موارد دیگری همانند میزان صدای تولیدی آن و میزان حجم محفظه سوخت نیز مهم هستند که باید به آن ها توجه نمود.

  1. قسمت ژنراتور

ژنراتور برق قلب تپنده تولید توان الکتریکی دیزل ژنراتور است که انرژی اولیه خود را از موتور گرفته و تولید برق می کند. نوع آن بر حسب نیاز ما تعیین می شود. برای مثال برای تولید توان بالا نیاز به ژنراتور القایی داریم. ساختمان آن اعم ازنوع سیم پیچی روتور و استاتور و جریان تحریک آن، تعیین کننده نحوه عملکرد دیزل ژنراتور است.

  1. سیستم سوخت(مخزن سوخت، فیلتر هوا و …)

تانک سوخت معمولا ظرفیت کافی برای حفظ کارکرد ۶ تا ۸ ساعت را بطور متوسط دارد. در مورد واحدهای کوچک موتور ژنراتور، تانک سوخت قسمتی از پایه ژنراتور شده است. برای کاربردهای تجاری، ممکن است لازم باشد تا بطور مستقیم باشد و روی تانک سوخت خارجی نصب شده باشد.

قسمت های معمول سیستم سوخت

  • ارتباط لوله از مخزن سوخت به موتور
  • عرضه مستقیم سوخت از تانک به موتور و برگشت مستقیم از موتور به تانک
  • ارتباط سرریز از تانک سوخت به لوله زهکش
  • پمپ سوخت
  • سوخت را از تانک ذخیره اصلی به تانک روز منتقل می کند. پمپ سوخت نوعا بطور الکتریکی کار می کند.
  • جداکننده آب و سوخت، آب و ماده خارجی را از سوخت مایع برای پشتیبانی از اجزای دیگر ژنراتور در مقابل خوردگی و آلودگی جدا می کند.
  • انژکتور سوخت، سوخت مایع را اتمیزه کرده و در مورد نیاز سوخت در اتاقک احتراق موتور اسپری می شود.
  1. تنظیم کننده ولتاژ (رگولاتور )

رگولاتور ولتاژ وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور را دارد که این کار با عملکرد اجزایی مانند رگولاتور، سیم پیچی تحریک کننده و روتور یکسو کننده انجام می پذیرد.

  1. سیستم خنک سازی (رایاتور) و اگزوز

در دیزل ژنراتورها خنک کردن اجزای ولتاژ بسیار مهم است چرا که داغ شدن زیاد و طولانی مدت آن باعث خراب شدن قطعات می شود که به عملکرد دستگاه ضربه می زند. در برخی از آنها از مایع و در برخی دیگر از گاز هیدروژن برای خنک سازی استفاده می شود.

  1. سیستم روغنکاری

در دیزل ژنراتور اجزای مکانیکی بسیاری وجود دارد که دائما در حال کار و حرکت می باشند. لذا برای کارایی بهتر نیاز است که اجزا روغن کاری شوند. معمولا هر ۱۰ ساعت کار با دیزل ژنراتور، باید سطح روغن آن را کنترل کرد و هر ۵۰۰ ساعت روغن باید تعویض شود.

  1. شارژر باتری

شروع عملکرد ژنراتور باطری محور است. این قسمت علاوه بر شارژ باتری، میزان شارژ را نشان می دهد. توان این شارژ با توان خروجی ژنراتور متناسب است.

  1. کنترل پنل

این قسمت وظیفه کنترل الکتریکی کل سیستم را دارد. قسمت هایی که لازم است کنترل شوند به شرح ذیل است:

  • کنترل ژنراتور، شامل کنترل تمامی پارامترهای دخیل در آن است که شامل ولتاژ، جریان و فرکانس است.
  • کنترل موتور، در قسمت کنترل موتور باید پارامترهای سرعت، میزان روشن بودن، فشار روغن، میزان حرارت سیال خنک کننده و غیره اندازه گیری شود.
  • پنل خاموش و روشن، سیستم روشن و خاموش کردن اتوماتیک که در بعضی از دیزل ژنراتورها وجود دارد.
  1. شاسی موتور ژنراتور

دیزل ژنراتور قابل حمل یا ثابت می باشند و روی یک چهار چوبی به اسم شاسی کوپله میشوند این شاسی میتواند بسته به نیاز مشتری هم ثابت باشد هم چرخ دار(قابل حمل).

۱۰ سیستم اگزوز

سیستم اگزوز ضمن کاهش صدای حاصل از احتراق، گاز‌های خروجی از سیلندر‌ها را بسرعت بخارج از محیط نصب هدایت می‌کند. طراحی مسیر لوله‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا هرگونه مقاومتی در مسیر خروج این گاز‌ها سبب ایجاد فشار منفی شده و این به نوبه خود سبب کاهش توان خروجی موتور و افزایش حرارت میگردد. گاز‌های خروجی توسط مانیفولد اگزوز از هر سیلندر جمع آوری شده و در نهایت به یک لوله واحد هدایت میشوند.

 

 
پیام خود را ارسال نمایید

در حال حاضر کسی پاسخ گوی شما نیست . لطفا پیام خود را ارسال نمایید در اولین فرصت به پیام شما رسیدگی خواهد شد.

پشتیبان فروش با سلام واحترام به سایت آذر موتور خوش آمدید، آیا نیاز به مشاوره دارید ؟

برای گفتگو کلیک نمایید