چگونه موتور الکتریکی را بررسی کنیم

گاهی ممکن است خیلی سریع از ظاهر فیزیکی موتور بتوان ان را بررسی کرد زیرا احتمال دارد که در انبار موتور دچار شکستگی شده باشد . اما برای بررسی دقیق آن تا قبل از راه اندازی موتور را میتوان از موردهای مورد بررسی قرار داد.

بررسی خارج ازموتور

1- بررسی خارجیخارج از موتور را بررسی کنید. اگر موتور هر کدام از موارد زیر را در خارج داشته باشد، ممکن است مشکلاتی باشد که می تواند عمر موتور را به دلیل بارگذاری قبلی، برنامه اشتباه یا هر دو، کوتاه کند.
  • سوراخ های نصب شده
  • رنگ تیره در وسط موتور (نشان گر گرمای بیش از حد)
  • شواهدی از خاک و سایر مواد خارجی که از طریق حفره های مسکونی به سیم پیچ موتور متصل شده اند
2- نام پلاک در موتور را بررسی کنید.پلاک یک برچسب یا برچسب فلزی یا .. است که به صورت خارج از محفظه موتور به نام "stator" یا "frame" قرار دارد. اطلاعات مهم در مورد موتور بر روی برچسب است. بدون آن، تعیین اصل بودن آن با یک کار دشوار خواهد بود. اطلاعات معمولی که در اکثر موتورهای موجود یافت می شود شامل (نام تولید کننده - نام شرکت موتور ساخته شده - مدل و سریال - اطلاعاتی که موتور خاص شما را شناسایی می کند-تعداد چرخش های رتور در یک دقیقه باعث می شود(RPM)- اسب بخار - سیم کشی نمودار- ولتاژ - جریان و .............)

چک کردن بلبرینگ

  1. برای بررسی یاتاقان ازموتور شروع کنید. بسیاری از خرابی های موتور الکتریکی ناشی از شکستنها می باشد. یاطاقان اجازه می دهد مونتاژ شفت یا روتور به صورت آزاد و هموار در قاب بلبرینگ در هر دو انتهای موتور قرار گیرد که گاهی اوقات نامیده می شود "زنگ زدگی" یا "زنگ پایان".انواع مختلفی از بلبرینگ مورد استفاده وجود دارد. دو نوع محبوب عبارتند از بلبرینگ آستین برنجی و بلبرینگ فولادی.
2. چک کردن یاتاقان را انجام دهید. برای انجام بررسی موتور را روی یک سطح جامد قرار دهید و یک دست را در بالای موتور قرار دهید، چرخش شافت / روتور را با دست دیگر. دقیقا تماشا کنید، احساس، و گوش دادن به هر گونه نشانه ای از مالش، تراشیدن، یا ناهمواری روتور چرخش. روتور باید بی سر و صدا، آزادانه و یکنواخت بچرخد.3.بعد، شفت را داخل و خارج از قاب فشار دهید و بکشید. مقدار کمی از حرکت در داخل و خارج (اکثر خانواده های اسب بخار فراوانی نوع باید کمتر از 1/8 "یا بیشتر) مجاز است، اما بیشتر فاجعه بار می شود.
 

بررسی سیم پیچها

  1. سیم پیچ برای اتصال به قاب را بررسی کنید. اکثر موتورهای خانگی با سیم پیچ کوتاه اجرا نمی شوند و احتمالا فیوز را باز می کنند .
  2. برای بررسی مقدار مقاومت، از یک اهم متر استفاده کنید. با یک اهم تعیین شده برای آزمایش مقاومت یا آزمایشات اهم، پروب های آزمایش را به جک های مناسب، معمولا جک های "مشترک" و "اهم" قرار دهید.ممکن است یک مقدار منصفانه حرکت کند، اما متر همیشه باید مقدار مقاومت در میلیون ها اهم (یا "megohms") را نشان دهد. گاهی اوقات مقادیری که چندین صد هزار اووم (500،000 یا بیشتر) هستند ممکن است قابل قبول باشند، اما تعداد بیشتری مطلوب تر است. بسیاری از دستگاه های دیجیتال توانایی صفر را ندارند، بنابراین اگر اطلاعات شما یک متر دیجیتال باشد، اطلاعات "صفر کردن" را از بین ببرید.
3. بررسی کنید که سیم پیچ ها باز یا نفوذ نکنند. بسیاری از خطوط تک فاز و سه فاز ساده (که به ترتیب در صنایع خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند) می توانند به سادگی با تغییر محدوده اهم سنج به پایین ترین ارائه شده تغییر کنند، در این مورد، از نمودار سیم کشی موتور اطمینان حاصل کنید که متر در هر یک از پیچ ها اندازه گیری می شود.انتظار می رود مقدار بسیار کم مقاومت در اهم را ببینید. انتظار می رود که مقادیر مقاومت کم و تک رقمی مورد انتظار باشد. اطمینان حاصل کنید که دستانتان از راهنمایی پروب فلزی دست نکشید، زیرا انجام این کار باعث می شود که خواندن نادرست باشد. مقادیر بزرگتر این نشان دهنده یک مشکل بالقوه است و مقادیر قابل توجهی بیشتر از این نشان می دهد سیم پیچ باز نشده است. یک موتور با مقاومت بالا اجرا نمی شود - یا با کنترل سرعت اجرا نمی شود .

عیب یابی سایر مشکلات احتمالی

  • اگر مجهز به خازن است آن را بررسی کنید. اکثر خازن ها از یک پوشش فلزی در خارج از موتور محافظت می شود. پوشش باید برای دسترسی به خازن برای بازرسی و آزمایش برداشته شود. بازرسی بصری ممکن است نشاند هنده نباشد.
  • موتور عقب را بررسی کنید. بعضی از موتورها دارای سوئیچ های گریز از مرکز هستند که برای خاموش شدن / خازن های دیگر (و یا سیم پیچ های دیگر) به "در" و "خارج کردن" مدار در یک RPM خاص استفاده می شود. سوئیچ تماس ها را بسته بندی نکنید که با خاک و گریس آلوده شوند که می تواند اتصال خوبی داشته باشد. از یک پیچ گوشتی استفاده کنید تا ببینید که آیا مکانیزم سوئیچ و هر فنر آزادانه می توانند عمل کنند.
  • فن را بررسی کنید یک موتور کاملا بسته شده با فن خنک میشود. تیغه فن در پشت موتور قرار دارد. اطمینان حاصل کنید که آن را به صورت محکم به قاب و با خاک و سایر آثار مسدود نشده باشد. تیغه های عقب باید دارای حرکت کامل و آزاد هوا باشند؛ در غیر این صورت، موتور بیش از حد گرم خواهد شد و در نهایت شکست خواهد شد.
  • موتور را مناسب برای مکانی که قرار است اجرا شود انتخاب کنید. بررسی کنید که موتور باز در معرض آب و یا رطوبت نباشد . و ..........
پیام خود را ارسال نمایید

در حال حاضر کسی پاسخ گوی شما نیست . لطفا پیام خود را ارسال نمایید در اولین فرصت به پیام شما رسیدگی خواهد شد.

پشتیبان فروش با سلام واحترام به سایت آذر موتور خوش آمدید، آیا نیاز به مشاوره دارید ؟

برای گفتگو کلیک نمایید