مقالات

دیزل ژنراتور چیست؟

پرتکرارترین سوال این روزها دیزل ژنراتور چیست؟ و چه کاربری دارد میباشد که قطعا سوال خیلی ها است، که با تکرار شدن اسم دیزل ژنراتور در این روزها این سوال بیشتر از قبل پررنگ شده است. که ما  قصد داریم در این مقاله به ان سوال و موضوعات مربوط به این سوال بپردازیم.

جهان صنعت امروزی در گروی صنعت برق میباشد . برق مهم ترین اکتشافای است که زندگی روزمره همه افراد جامعه به ان وابسطه است . یا شاید باید بگوییم برق جزء اصلی ترین فن آوری مدرن است که بدون آن ، بیشتر چیزهایی که هر روز از آنها استفاده می کنیم ، نمی توانند کار کنند.

اهمیت صنعت برق

پس برق بخشی از زندگی همه افراد شده که مهم ترین نکته این مسئله چرخه اقتصاد جهان است که وابسته به برق میباشد. در حال حاضر نمی توان به دنیایی بدون برق حتی یک لحظه  فکر کرد. برق در تمامی صنایع از قبیل ( معادن، کشاورزی، دامداری، دامپروری، نساجی، مخابرات، فراورده های چوبی، چاپ و انتشار، سوخت هسته ای، فراوردهای نفتی، سوخت، انرژی اتمی، پلاسکو، فراوردهای فلزی، ساخت ماشین آلات صنعتی، ساخت لوازم خانگی ، ساخت خودرو، علم پزشکی، مواد غذایی، شبکه،خدمات فنی و مهندسی، بانک، کارخنجات، تولیدیها و …) کاربرد دارد و مهم ترین بخش حیاتی تمام این کارها میباشد.

حالا که به اهمیت نقش صنعت برق در زندگی شخصی و چرخه اقتصاد پی بردیم پس میتوان حدس زد که نبود برق در دنیای امروزی حتی برای یک دقیقه میتواند چه آسیب های بزرگی وارد کند. به ظور مثال یک کارخانه تولیدی را در نظر بگیرید که در 8 ساعت کاری میتواند با دستگاهای خود روزانه 1000 کالا تولید کند. حالا در نظر بگیرید که برق کارخانه تولیدی برای یک ساعت برود ، میتواند چه اسیب های بزرگی به آن شرکت بزند.

یا یک بیمارستان بزرگ در یکی از شهرهای بزرگ که پر از بیمار است را در نظر بگیرید که بیماران با دستگاه ها بیمارستانی زنده هستند،  که اگر یک لحظه برق شهری قطع شود میتواند چه اسیب های جانی فراوانی بزند.قطعا نمیتوانید جلوی قطع برق شهری رو مخصوصا در فصل تابستان بگیرید. پس راه حل این موضوع استفاده از دستگاهای هست که برق اضطراری تولید میکنند که در زمان قطعی برق میتوانند برق مورد نیاز مارو تامین کنند. این دستگاه ها همان موتور برق یا دیزل ژنراتور ها هستند که در توان های پایین به عنوان موتور برق و در توان های بالا به عنوان دیزل ژنراتور در بازار جهانی فروخته میشوند.

دیزل ژنراتور چیست؟

در جواب به سوال دیزل ژنراتور چیست؟ باید گفت که دیزل ژنراتور به دستگاهای گفته میشود که در زمان نبود برق و قطعی برق میتوانند برق مورد نیاز مارو تامین کنند. دیزل ژنراتور از دو بخش اصلی دیزل و ژنراتور تشکیل شده است که در هنگام کوپل کردن این دو دستگاه و تشکیل دیزل ژنراتور از قطعات دیگری هم استفاده میشود که باعث به وجود آمدن یک دستگاه دیزل ژنراتور میشوند.

بخش های دیزل ژنراتور

  • دیزل:

مهم ترین بخش یک دستگاه دیزل ژنراتور، موتور دیزل آن است که به عنوان قلب این مجموعه میتوان ازش نام برد. موتور دیزل مهم ترین کار را در اینجا انجام میدهد که تولید انرژی مکانیکی برای ژنراتور است. و باید نسبت به توانی که احتیاج داریم قدرت دیزل را انتخاب کنیم.

  • ژنراتور:

دومین بخش این مجموعه که بسیار مهم است بخش ژنراتور میباشد که انرژی مکانیکی تولید شده از دیزل را میگیرد و آن راه به انرژی الکتریکی تبدیل میکند.ژنراتور هم مثل دیزل دارای توان های مختلف است.

  • تابلو کنترل:

تابلو کنترل همانطوری که اسمش پیداست کنترل کننده دیزل ژنراتور میباشد .به این صورت که بعد از رفتن برق شهری به استفاده از تابلو کنترل میتوانید دیزل ژنراتور را روشن کنید و برق تولید شده از آن را وارد مدار بکنید. در نظر داشته باشید که تابلو ها دارای انواع مختلفی هستند . مثل تابلو برق کنترل تمام اتوماتیک، تابلو برق پارلل و تابلو برق دستی.

  • تابلو برق دستی:

این نوع تابلو برق روی تمامی دیزل ژنراتورها موجود میباشد و همانطوری که از اسمش پیداست تایلو برق دستی به صورت دستی کار میکند یعنی زمانی که برق شهری میرود ، برای راه اندازی دیزل ژنراتور باید به صورت دستی این کار انجام شود تا برق توی مدار بیفتد.

  • تابلو برق امرجنسی:

این نوع تابلو برق به درخواست مشتری ساخته و روی دیزل ژنراتور نصب میشود. تابلو برق امرجنسی زمانیکه که برق شهری میرود به صورت اتوماتیک مدت زمان 5 تا 10 ثانیه وارد مدار میشود و زمانیکه برق شهری وصل میشود مجدد به طور خودکار دیزل ژنراتور را قطع و برق شهری را وارد مدار میکند.

  • تابلو برق پارالل:

سومین نوع تابلو برق ، تابلو برق پارالل میباشد و زمانی قابل استفاده هست که یک مجموعه دارای چندین دستگاه دیزل ژنراتور میباشد و میخواهد بین این دستگاها هماهنگی ایجاد کند.

  • مخزن سوخت:

تمامی دیزل ژنراتور و موتور برق ها برای کار کردن و تولید برق نیاز به سوخت دارند که این سوخت میتواند مدل های مختلف باشد. سوخت مصرفی دیزل ژنراتورها یا بنزین، گازوئیل یا گازی است . در نظر داشته باشید که سوخت بنزین و گازوئیل برای دستگهاهای با توان کوچک تر هستند و زمانیکه توان دستگاه زیاد میشود قطعا دستگاه با سوخت بنزین و یا گازی ساخته نمیشود، و سوخت آن گازوئیل میشود.

سوخت گازوئیل سوخت به صرفه و قابل دسترسی میباشد. در قسمت مخزن سوخت دیزل ژنراتور وارد آن میشود و حجم این مخزن بر حسب توان ، نوع، و مدل دیزل ژنراتور متغییر است. به طور مثال یک دیزل ژنراتور 800 کاوا میانگین بین 6 تا 7 باید کار کند و میزان مخزن سوخت آن باید به همان اندازه باشد.

  • کانوپی سوپر سایلنت :

کانوپی سوپر سایلنت هم به درخواست مشتری و در صورت لزوم مشتری ساخته و روی دیزل ژنراتور نصب میشود. کاناپی همان اتاقکی است که باعث کاهش صدای کارکرد دیزل ژنراتور و جلوگیری از آلودگی صوتی آن میشود. کانوپی ساخته شده از فوم عایق صوتی نسوز وارداتی با پوشش کامل درب ها و  بدنه کاناپی  و همچنین نوار نسوز مخصوص جهت پوشش مسیر اگزوز است.

اصلی ترین مزیت کانوپی جلوگیری از آلودگی صوتی  بسیار زیاد در حین انجام کار دیزل ژنراتور است. که موجب می شود افراد اطراف دستگاه مورد اذیت و آزار قرار بگیرن . دیگر مزیت کانوپی محافظت فیزیکی  در برابر باد  و باران ، گرد وغبار و بلاهای طبیعی میباشد که این امر موجب افزایش طول عمر دیزل ژنراتور هم میشود. تمامی بخش های که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم  بخشی از مجموعه یک دستگاه دیزل ژنراتور میباشند که روی قیمت دیزل ژنراتور هم بسیار موثرن. در نظر داشته باشید دیزل ژنراتورها داری توان های مختلف هستند و تمامی این بخش ها نسبت به توان دستگاه انتخاب و ساخته میشوند.

انواع دیزل ژنراتور ها در ایران:

در ادامه مقاله دیزل ژنراتور چیست باید گفت که، دیزل ژنراتورها در ایران دارای دو نوع میباشند: دیزل ژنراتور کوپله ایران و دیزل ژنراتور کوپله فابریک

عملیات کوپله کاری اگر در ایران انجام شود ، دیزل ژنراتور ساخته شده از این عملیات را دیزل ژنراتور کوپله ایران گویند ولی اگر عملیات کوپله در خارج از کشور انجام شده باشد و دیزل ژنراتور به صورت کوپله شده وارد ایران شود به آن دیزل ژنراتور کوپله فابریک میگویند. شاید اینجا برایتان سوال به وجود آید که عملیات کوپله کاری چیست و  آیا کوپله فابریک از کوپله ایران دارای کیفیت بهتری است؟

در اینجا معنی کوپله کاری را برایتان توضیح میدهیم و تفاوت های آن ها را نسبت به هم اعلام میکنیم.

کوپله کاری چیست؟

همانطوری که در بالا گفته شد دیزل ژنراتو دارای بخش های مختلفی است که این بخش ها برای ایجاد برق اضطراری نیاز کوپله شدن دارند زیرا که هیچ کدام از این قسما ها نمیتواند به تنهایی تولید برق کند.

در کشور ایران شرکت های انگشت شماری هستند که عملیات کوپله کاری را انجام میدهند . این شرکت ها دیزل و ژنراتور مورد نیاز مشتری نسبت به توان مورد نیازشان  را به صورت جداگانه تهیه میکند و عملیات کوپله کاری را روی آن انجام میدهد و نام تجاری خودش را روی دیزل ژنراتور کوپله شده میگذارد.مراحل ساخت کوپله اعم از ساخت شاسی، نصب دیزل و ژنراتور، نصب دستگاه روی شاسی، ساخت تابلو، نصب باک سوخت، نصب لرزه گیر های زیر شاسی، نصب شیلنگ های رفت و برگشت سوخت،نصب قلاب های مخصوص حمل و … میباشد که نیاز به متخصص دارد.

یک:‌ کارگاه آذر موتور

شرکت آذر موتور یکی از شرکت های بزرگ و نامی در زمینه کوپله دیزل ژنراتور از سال 1360 در تهران میباشد.

آیا کوپله فابریک بهتر است یا کوپله ایران:

برای این سوال نمونه ای از کوپله های شرکت آذر موتور را در قسمت ذیل برایتان میگذاریم و سپس به این سوال پاسخ میدهیم.

دنمونه اول

نمونه دوم

محصولاتی که عکسشان برای شما گذاشته شد، نمونه ای از کارهای شرکت آذر موتور میباشد که با بهترین متریال و متخصصین مجرب در این زمینه ساخته است. و هر کدام از این محصولات دارای یکسال یا 1200 ساعت گارانتی آذر موتور میباشد.

اگر بخواهیم در اینجا تفاوت دیزل ژنراتور کوپله ایران آذرموتور با دیزل ژنراتور کوپله فابریک را بگویم میشود گفت قیمت آن تنها دلیل این دو کوپله است. زیرا با توجه به نوسانات عرض و بالا رفتن قیمت دلار در ایران ، واردات دیزل ژنراتور کوپله فابریک دارای قیمت بالاتری نسبت به دیزل ژنراتور کوپله ایران هستند.

کاربرد دیزل ژنراتور

دستگاه دیزل ژنراتور کاربردهای زیادی دارد اما شاید همگان با آن آشنا نباشند.در گذشته حضور دیزل ژنراتور در برخی ساختمانها و پروژه ها الزامی نبود اما با گذشت زمان و ضرورت برخی از امور ، افزایش جمعیت و بالا رفتن مصرف برق در ایران ، ساخت پروژه های عظیم از جمله مجتمع های خدماتی رفاهی ، پاساژ های متعدد ، مراکز تفریحی و برج هایی با واحدهای انبوه ، قراردادن دیزل ژنراتور در محل به یک امر ضروری تبدیل گردید و گرفتن پایان کار مستلزم وجود دیزل ژنراتور شد.

اما در مراکز نامبرده و امثال آن کاربرد دیزل ژنراتور چیست؟

  • کاربرد دیزل ژنراتور در داروخانه ها :

همانطور که میدانید برخی از داروهای موجود در جهان به داروهای یخچالی معروف هستند و باید در درجه دمای خاصی قرار بگیرند ، در غیر این صورت دارو فاسد خواهد شد. در صورت قطع برق شهری ، یخچال خاموش شده و در پی آن داروها از بین رفته و فاسد خواهند شد. با قراردادن دیزل ژنراتور در این محل ، بلافاصله پس از قطع برق شهری ، دیزل ژنراتور وارد مدار شده و یخچال را روشن نگه میدارد و از خرابی دارو ها و فاسد شدن آنها جلوگیری مینماید و به این صورت از ضرر هنگفتی جلو گیری میشود.

  • کاربرد دیزل ژنراتور در مجتمع های مسکونی :

بالا رفتن جمعیت ساخت و ساز انبوه را به همراه خود داشت ، خانه های مسکونی یک الی دو طبقه جایگزین برج ها و آپارتمانهای چندین طبقه شدند.

با پیشرف علم ، ازدیاد جمعیت و انبوه سازی ، تجهیزات ساختمانی زیادی جهت رفاه مردم به مجتمع ها و آپارتمان ها اضافه شد. از جمله این تجهیزات میتوان به آسانسورها ، استخرهای خصوصی ، سونا ، باشگاه های خصوصی و … اشاره کرد. در قدیم ساختمانها همگی یک الی 3 طبقه بودند و امور و مرور از طریق پله ها اسان بود. اما امروزه با توجه به طبقات فراوان تا 20 الی 30 طبقه امور و مرور از طریق پله کاری سخت و طاقت فرساست. در صورت قطعی برق نیز گیر افتادن درون اسانسور بسیار خطرناک است.

امروزه برج های عظیم الجثه ، ساختمانهایی با واحدهای انبوه ، مستلزم قراردادن دیزل ژنراتور در محوطه ساختمان هستند. قراردادن دیزل ژنراتور در همچین مکان هایی باعث میشود تا در زمان قطع برق شهری شخصی داخل آسانسور نماند ، شخص در استخر و یا سونا نماند ، امکان دسترسی به طبقات بالاتر که عبور و مرور از طریق راه پله مقدور نیست آسان باشد ، درب های ریموتی به راحتی باز شوند. کاربرد دیزل ژنراتور در کارخانجات : چرخه تولید در کارخانجات به صورت پیوسته در حال چرخش است.

در صورت قطع برق شهری  ، چرخه تولید دچار مشکل شده و ضرر و زیان های مالی زیادی را بوجود میاورد. خصوصا کارخانجاتی که مواد اولیه آنها فاسد شدنی و یا یکبار مصرف باشند. در صورت نصب دیزل ژنراتور ، حتی به هنگام قطعی برق ، چرخه تولید متوقف نشده و همچنان به کار خود ادامه داده و هیچ ضرر و زیانی کارخانه را در بر نخواهد گرفت.

سه نمونه از کاربردهای دیزل ژنراتور را با ذکر مثال عنوان کرده ایم ، اما لازم به ذکر است کاربرد این دستگاه ، به همین 3 نمونه منوط نمیباشد. از برخی دیگر از کاربردهای دیزل ژنراتور میتوان به استفاده آن در هتل ،  معادن ، بیمارستان ، درمانگاه ، مراکز تفریحی و گردشگری ، پاساژ ، شرکت ها ، ساختمان های اداری ، مخابرات ، دانشگاه ، فروشگاه مواد غذایی ، فروشگاه زنجیره ای ، فرودگاه ، پایانه های مسافربری ، رستوران ، کافه ، فروشندگان سیار ، کافی نت ، گلخانه ، پرورش ماهی ، ورزشگاه ، دسته های عزاداری ، حسینیه ، جایگاه سوخت ، مجتمع اقامتی ، کمپ و بومگردی ، مرغداری ، گاوداری ، بانک ، زندانها و … اشاره نمود.

سخن آخر

خیلی ممنون از اینکه با مقاله دیزل ژنراتور چیست؟ همراه ما بودید. در صورت نیاز به تهیه و مشاهده محصولات دیزل ژنراتور میتوانید کلیک کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *